Chitwan national park

13 februari 2019 - Chitwan National Park, Nepal

Namaste!

Alweer vroeg in de ochtend om 7uur vertrok de bus naar Sauraha, een hele hobbelige langzame rit! Helemaal achterin in het hoekje zat ik gestopt naast een paar Chinezen die probeerde te communiceren. Gelukkig klaarde het weer op en kon ik genieten van prachtig uitzicht, na 7 uurtjes kwamen we aan in Sauraha, hier werd ik opgewacht door het hotel. Fijn zo'n ophaal service!

Eenmaal ingecheckt en opgefrist heb ik een 3daagse wandel safari geboekt en heerlijke momos gegeten!

Chitwan dag 1

Na een heerlijk ontbijtje vertrokken we om 7 uur naar het national park. Hier begon de safari met een kano tocht, waar we al verschillende vogels en krokodillen zagen. Nadat we uitgestapt waren moesten we snel meelopen, ze zagen namelijk al een neushoorn in het hoge gras. Redelijk dichtbij gekomen maar nog niet goed gezien. In het park ben je verplicht 2 gidsen bij je te hebben, een loopt er voor je en eentje achter je.. en zo liepen we dan op zoek naar de dieren. Na een tijdje lopen hoorden we geritsel in de bosjes en hielden we stil. Zo gaaf, een sloth bear kwam de bosjes uitlopen, keek ons aan en rende snel weg. Daarna heb ik nog een neushoorn van dichtbij gezien, ontzettend gaaf! En vele krokodillen gespot, op het einde van de dag nog een keer de slothbear gespot op de weg van de jeepsafari was deze beer aan het graven. Tot er een jeep aan kwam en rende snel weer weg, wij klommen snel de observatie toren in en haddem geweldig uitzicht op dezelfde beer. We liep aan het einde van de dag naar een bushalte, vervolgens vroeg de gids of ik boven op de bus wilde zitten. Ik dacht dat hik een grapje maakte, nee hoor op de bus reden we naar dr 1e overmachting. Onderweg nog langs de weg een hele mooie hert gezien, heel dichtbij.  Nadat we afstapte van de bus was het nog 20 min wandelen. Een klein klein dorpje waar alle huisjes gemaakt zijn van klei de raampjes bestaat uit een soort rieten tralies. We kregen gelijk wat plaatselijke thee, er werd mij verteld dat er knoflook, zwarte peper en gember in zat, verbazend smaakte het goed. Het avondeten bestond uit  bitten rice(gekookte en daarna gedroogde rijst) en gebakken aardappels.  Smaakte heel goed, nadat we een half uur aan het uitbuiken waren kwam er nog een bord vol dit keer met lokale groen groentes, aardappels nog een keer en een omelet. Hierna zat ik natuurlikk bomvol. Na het eten hoorde ik vanuit de andere kant van het gebouwtje Nederlands gepraat.   Hier ben ik gezellig bij gaan zitten en heel de avond mee gekletst.

Chitwan dag 2

Na een stevig ontbijtje gingen we weer op pad, al snel moesten we een rivier over steken. Die was niet zo diep maar wel diep genoeg dat mijn opgerolde broek behoorlijk nat werd. Haha hoort er bij zullen we maar zeggen. Tot de lunch op herten na geen dieren gespot, de lunch was heel schattig ingepakt in groene bladeren. Heerlijke curry groenten met rijst. Hierna ging het beter we hoorden geluid in de bomen en zagen de (wit met zwarte gezicht) apen.

Hierna spotten we algauw 2 sloth bears! Heeel dichtbij, waarschijnlijk wilden ze het pad oversteken. Ze kwamen nog dichter bij, toen ik vroeg what do we do? Make a picture zei hij, haha. Natuurlijk! Helaas is deze wazig, jammer. Maar zo'n gave ervaring.

Verder zagen we nog mooie vogels en schildpadden bij het water. En op een wat verdere afstand een neushoorn in het water! Het was de 28km wandeling waard!

Savonds ovetnachtten we dit keer in een hotel aan het water met mooi uitzicht.

Chitwan dag 3

Laatste dag in Chitwan, vandaag zagen we de krokodillen van dichtbij. Kon ik eindelijk een mooie foto maken van de herten en zag ik 2 neushoorns in het bos eten van dichtbij!

Tijdens een pauze kwamen we een van de Nederlanders tegen van de homestay. Flink gekletst en uiteindelijk mijn nummer gegeven, hij en de andere Nederlander en ik gaan waarschijnlijk 2 dagen raften! Grappig dat we elkaar weer tegen kwamen, zoals ik hoorde mag ik heel blij zijn dat ik zoveel dieren heb gespot.

De dag eindigde om 5 uur en werden we opgehaald met de jeep.

Deze tour boekte ik bij tree top hotel, een echte aanrader.