Krakau

13 januari 2019 - Krakau, Polen

Krakau

Krakau wat heb ik genoten van de stad!

Allereerst mocht ik door een mooi besneeuwde park lopen van het station naar mijn hostel.
Dus mijn aankomst begon al goed.

De volgende dag rustig begonnen en maar gewoon wat gaan wandelen. Hierbij bezocht ik het kasteel op de heuvel (wawel) en de mooie Maria kerk met zijn 2 verschillende toren op een hele leuke plein. Waar ik ook gelijk een leuke Krakau Magneet vond voor op de koelkast thuis!

Aangezien ik nog genoeg tijd had die dag ben ik doorgelopen naar de ghetto. Hier bezocht ik Plac bohaterow getta een monument van lege stoelen verspreid over het plein.
Aan dit plein zat ook de bekende apteka pod orlem, deze zaak had een Poolse eigenaar en weigerde te verhuizen toen ze er een ghetto voor joden gingen maken. Zo heeft hij veel ghetto bewoners kunnen helpen.
En natuurlijk het museum fabriek van oskar Schindler. Dit museum is zo mooi en goed in elkaar gezet, zeer interessant.

Zaterdags werd ik sochtens opgehaald voor mijn tour naar Auschwitz.
Ik denk dat iedereen deze concentratie kamp wel kent. We moesten even wachten voordat we naar binnen konden, nadat ik mijn thee gehaald had ben ik bij 2 Nederlandse mannen uit de groep gaan zitten. Een van de mannen kon mij alles precies over de oorlog vertellen. Hij wist er behoorlijk wat van.
Toen we naar binnen mochten kregen we een audio apparaat en headset, de rondleiding begon. Wat heftig te bedenken als je er loopt wat er zich allemaal heeft afgespeeld! Na de tour heb ik het ook even moeten laten bezinken, ik heb er amper woorden voor. Het was een zeer intense rondleiding. Zowel Auschwitz als Birkenau...

Op de terug weg raakte ik aan de praat met Alana uit Australië en besloten samen te gaan eten die avond. Keertje wat anders dan alleen eten, gezellig! Zij ging al weer optijd terug naar haar hostel. Ik besloot toch nog bij de kroeg te kijken die de nl mannen mij hadden aangeraden. Super leuke tent, nadat ik een plaatsje had gevonden, een hele lekkere cocktail besteld en genoten van de live muziek. Na een half uurtje kwamen Michel en Peter ook binnen en ben ik bij hun gaan staan. Zeer geslaagde avond!

Zondags, heerlijk uitgeslapen.
Ontbeten in de hostel met een tijd lang netflix kijken. Rond 12 uur ben ik gaan wandelen naar Plac nowy, een marktje in de joodse wijk waar ik op aanrader van de boven buurman heen moest om een soort broodje te eten. Dus deze ging ik even proberen een door midden gesneden broodje met daarop pesto, spinazie, champignons, tomaat en deze was zooo lekker! (Kimberly lekkerder dan in Warschau hier zat zoveel meer smaak aan).
Verder heb ik vandaag het museum onder rynek glowny bezocht. Op de grote markt rynek glowny hebben ze in 2005 opgravingen gedaan, waar ze een een stad uit de middeleeuwen vonden. Was wel een interessante museum.
Voor de rest heb ik het heerlijk rustig aan gedaan en savonds een heerlijke pasta met tofu balletjes gegeten!

Morgen ga ik Krakau weer verlaten, ik heb zeker van de stad genoten! Een echte aanrader, ik ben benieuwd naar de volgende bestemming Zakopane.

Thanks for reading again!
Byebye

1. Dick:
    13 januari 2019
    Nou meid weer een avontuur bijgeschreven , deze keer vooral met trieste historie.
    Goed dat je er geweest bent, nu wij nog! Fijn dat je daarna nog hebt kunnen ontspannen tijdens eten en barbezoek.
    Zo te horen een mooie stad!
    Succes met je volgende trip naar Zakopane en blijf daar gipsvrij! XXX
  2. Schoonzoon John:
    13 januari 2019
    Erg leuk om te lezen schat, ga zo door.
    Trots op jou xx
  3. Merian:
    3 februari 2019
    Een hele ervaring rijker.