Poon hill

21 februari 2019 - Poon Hill, Nepal

Namaste

Niet veel kunnen rusten, want de dag na het raften ging ik alweer op pad.
Met een gids ging ik de poonhill in 3 dagen wandelen. Normaal gesproken doe je er 4 a 5 dagen over, maar aangezien ik niet meer dagen heb dan 3, pakken we op het begin en het eind wat sneller vervoer dan de benen.

Dag 1 poonhill
Met de taxi was het 2 uur rijden tot we in een file kwamen op de berg. De wegen zijn niet heel breed en ergens was er een bus vast komen te zitten in de modder. Na een half uur wachten besloten we de openbare bus te pakken anders zou de taxi duurder worden.
In de openbare bus nog eens 1 uur gewacht voordat er eindelijk beweging in kwam, geloof me die beweging was niet snel...
3 uurtjes op een extreem hobbelige weg naar Kiche. Waar de bus weer terug keerde naar beneden. We begonnen met de lunch een heerlijke dallbat!
Zodra we een half uur aan het wandelen waren, kwam ik erachter dat ik totaal geen conditie heb! Haha, verschrikkelijk zeg. Ik dacht echt waarom doen mensen dit voor the fun? Gekkenwerk.
Het begon ook nog te regenen, leukste van de 1e dag vond ik toch dat er een hond ons naar boven volgde of meeliep.

Na 4 uur lopen kwamen we bij onze accomodatie in Tadapani aan voor de 1e nacht. De kamer was ijskoud waar ik sliep, verwarming kennen ze hier niet. In het eetzaaltje hebben ze een kachel waar je omheen kan zitten, om op te warmen.
Ik was heel blij dat de gids voor mij een slaapzak had! Er stonden twee bedden dus ik gebruikte boven op de slaapzak de 2 dekens die er lagen. Zo was het goed te doen...

Van Kichme 1940 hoogte
naar Tadapani 2688 hoogte

Dag 2 poonhill
Rond half 6 werd ik wakker om naar de zonsopgang te kijken, prachtig! Zo achter de besneeuwde bergen kwam de zon om hoog. Op de kou na, heerlijk wakker worden zo.

Vandaag was het een stuk leuker uitzicht om door te wandelen. Maar wel zwaarder, zo voelde het in ieder geval wel. Met spikes onder de schoenen, gingen we de besneeuwde bergen in. Een zonnebril was op een gegeven moment wel nodig met de zon op het witte sneeuw.
Onderweg nog ezels, paarden en buffelo's tegen gekomen. Veel adem pauzes genomen haha.
Het leuke is dat je de zelfde mensen tegen komt als gister avond in het hostel.
Samen met een Duits stelletje geluncht, weer een lekkere dallbat op.

Eind middag kwamen we aan voor overnachting 2 in Ghorepani. Ook hier was het weer ijskoud, behalve bij het kacheltje die savonds aangaat.
Ik was de enige individeel die er overnachte, verder een groep vanuit een Duitse organisatie. Hierbij zaten twee Nederlanders met wie ik nog gezellig gekletst heb bij de kachel.

Savonds optijd naar bed, weer met een slaapzak en twee dekens om warm te worden/blijven.

Van Tadapani 2688 hoogte naar
Ghorepani 2780 hoogte

Dag 3 poonhill
Rond 5:30 vertrokken we zonder ontbijt, om het laatste stukje naar de poonhill top te lopen. Jeetje wat was dit stijl en zwaar! Misschien dat mensen nu dit lezen en het zelf gelopen hebben en denken nou dat viel wel mee. Haha nou ik vond van niet! Ik was zo blij dat ik dan eindelijk boven op de top van poonhill stond en trots op mijzelf! Wat een geweldig uitzicht, we zagen de zon nog net opkomen. Zo mooi! Dan denk ik wel oké het was het waard, maar ik snap niet dat mensen dit continu doen haha.

Hier kwam ik Erik van het raften weer tegen. Die had het in 1 dag gelopen wat wij in 2 dagen liepen. Haha gekkenwerk!

Vandaag was het bijna allemaal naar beneden lopen! Zo heerlijk, dacht ik.... Op het eind waren het alleen maar trappen, zoveel.... Dat je knieën gaan knikken, in de hete zon. Rond 8 uur na het ontbijt vertrokken we en kwamen rond 1 uur aan in Ulirie waar onze jeep stond te wachten. Deze deed er nog 3 uur over om in Pokhara te komen en daarna was ik kapot moe.

Van ghorepani 2700 hoogte naar
Poonhill 3210 hoogte
Naar ulirie 2000 hoogte

Savons deed ik mee aan de yoga die het hostel aanbood. Het was mijn eerste keer yoga, maar het beviel mij wel. Heerlijk relaxe erna!